Egy csodás bejegyzésre akadtam. Ezt szeretném megosztani veletek.
A
tavaszi természet újjászületése, az ünnepi szokások sora, jelentős
azonosságokat hordoz a Megváltó személyének jelenlétével, Jézus
feltámadásának csodájával. Ez a változás, miként a Húsvét lényege, dúsan
kínál testi, lelki és szellemi töltéseket, amiket a húsvéti
szimbólumokban is megtalálunk.
SZIMBOLIKÁK a HAGYOMÁNYOKBAN és a HÚSVÉTI SZOKÁSOKBAN
NAGYTAKARÍTÁS / TISZTÍTÁS / FEHÉR analógiák:
„Amint
kint, úgy bent” - tanítja már Hermész Triszmegisztosz is, ami az élet
minden területén, így az ünnepek során is igaz állítás. A fizikai
fertőtlenítés ("fertő nélküliség"),
a
télbe fagyott, elavult dolgok és témák „kisöprésének” módja, aminek
során a szellőztetés és a helyiségek fényfürdője, az ártó bacilusok,
vírusok szaporodásának gátja. Ezek során, a fizikai megnyitás és
frissítés során, teret nyithatunk egyben minden újnak, hiszen a
megváltás „tiszta lap”-jánal analógiája a Megváltás tényével, már bárki
számára egy új lehetőség. Új rend és rendszer, ÚJ szövetség. Fehér Jézus
ártatlansága ("fehér liliomszál"), megtört testének tiszta gyolcsa, Ő a
hófehér bűntelenség maga, Isten báránya, az égi FÉNY emberi alakban.
Ennek tiszteletére is fényesítjük az ablakokat, tükröket is. Fehér
jelleg a tiszta levegő frissessége, mint az isteni LÉLEK-zet, amit
beengedünk, befogadunk. Tisztává tesz a tavaszi, áradó vizek habja, a
nagyböjti méregtelenítés pedig már a test nagytakarításának módja (Jézus
40 napos nélkülözéseire emlékezve). Megélhető a múlt megtisztulása, a
lélek megbocsátásának új ideje. A keresztvíz megváltó, tisztító ereje is
fehér, de itt találjuk a megváltóért elhullajtott fájdalom őszinte,
tiszta könnyeit is. Fehér a tavaszi „virágszálak”, vagyis a szűz leányok
ártatlansága, amit a locsolkodás megtartó „élet-vize” tesz
szimbolikusan termékennyé.
MAGVETÉS, ÜLTETÉS / ZÖLD analógiák: a TEREMTŐ „természete”, az új életmag, mint életterv gondozása, önmagunk isteni, belső MAGjának gondozása, ápolása. Krisztus, mint második Ádám, már az EMBERMAG újabb talaja:
a kikelő élet, a remény csírája, ennek nyugalma és biztonyossága. Zöld a
szív-béliség, nyitottság, befogadás, bizalom, a gyümölcsöző új, közös
élet születése is. A „Zöld csütörtök”-ként számontartott nap színe is a
zöld, hiszen a nagypéntek előtti, új út analógiája, a Megváltó királyi
bevonulásának ünnepe, annak nyugodlamas békéje, az életet szimbolizáló
zöld növények termékeny erejével analóg.
AJÁNDÉKOZÁS / ARANY-sárga analógiák:
a Nap sugarainak növekedést támogató ereje, a tavaszi melengető
kiáradás, gyarapodás szimbolikája, hiszen ebből az életenergiából
feltételek, személyválogatás és viszonzásvárás nélkül is bőven jut
minden élőnek. Az új isteni ERŐ, a NAP maga, mint a termékeny
életközpont, csíra, jellege a tojás sárgájában van jelen, ami
termékenység egyben, a szapora nyúl gyarapodásával analóg.
A
tojás, mint „életmag” ajándék: utal arra, hogy Jézus „kikel”, felkel,
feltámad. Ezzel „megtörik” az ember addig halálos léte, miként korábban
Krisztus teste is az emberiségért töretett meg. Az ajándékozás (oda-adó, átadó áldozat) hagyománya: Jézus
saját életét, mint megváltó zálogot adja a világnak ajándékba, de
Krisztus előtt, a héber pészah (kikerülés) ünnepével párhuzamban is
megtaláljuk a bárány-áldozatot, ami az életet megköszönni volt hivatott.
A megfeszített Jézus, mint bárány-áldozat, már Isten megváltó ajándéka,
ezáltal ötvöződik az Ó- és Újszövetség áldozat-tanítása. Aki megtért és
megkeresztelkedett, annak már Jézus a pásztora, az tehát „védett
bárány” lehet, aki nem esik többé áldozatul (Örök élet lehetősége). Arany
a kreatív tettek isteni lehetősége, a megváltó megoldás, nagyság,
különlegesség, királyi jelen (pl. Jézus feltámadása),a ritka kincs
(ritka fém), de az egyediség, emelkedettség, ünnep fénye is a nemes aranyszínben tündököl.
VÖRÖS (piros) analógiák:
a
hímes tojás színeként: Krisztus áldozati vére, ami már védelmi erőként,
a benne hívőket védi, amit hagyományainkban továbbadunk szeretteineknek
az Ő szeretetével. Az új élet fizikai kezdete, termékenység, szeretet,
szenvedés és szenvedély, miként vörös az eredendő első, éltető tűz
fellobbanása. Krisztus az első megváltó személy, aki mindenkit egyaránt
szeret, de a szenvedések tisztító tűzének ereje is vörös.
A tojások
mintája sok hagyományban hosszanti síkon geometrikusan sávos, vagyis a
2-4-8-16 stb.osztás, a szaporodás szimbolikája (pl. a petesejt
osztódása), míg a virágokat ábrázoló minták, a rózsa, fenyő, tulipán, a
termékenység, az örök élet és az ártatlanság jellegeit tükrözik.
Pasztell analógiák:
a hasadó hajnal gyengéd fényei,
a zsenge tavaszi virágok, a kipattogzó gyümölcsfák szirmainak színe és illata. A pasztell gyengéd jelleg,
hiszen egy-egy erőteljes szín kigyengített, fehérrel lágyított
árnyalatia. De ebben is megtaláljuk a Megváltó személyét, akinek szelíd,
jámbor és szeretetteljes lénye gyermekien gyengéd, Tehát minden ide is
tartozik, ami ártatlan és védtelen, pl. a nyuszik, bárányok, kiskacsák,
kiscsibék és minden játékosan egyszerű, életigenlő kedvesség.
Forrás: http://www.napszikra.hu/akt/cikk/pi/husvetszimbolumok
Békés húsvéti ünnepeket kívánok.
2013. március 31., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése